De Rotterdamse haventerreinen worden dag en nacht zwaar belast. Vrachtwagens en heftrucks rijden af en aan en grote kranen verplaatsen containers en andere lading. Om dit allemaal mogelijk te maken, zorgt GMB Haven & industrie voor de aanleg van nieuwe terreinen en het herstel van bestaande terreinen. Daarbij werken zij al jaren samen met de Versluys Groep.
In de Waalhaven bekijken drie GMB’ers en twee Versluys medewerkers een nieuw stuk asfalt met een spoorlijn. ‘Ziet er strak uit’, vindt GMB-projectleider Paul van Bentum. Hij vertelt dat dit een van de projecten is waarop we momenteel samenwerken. ‘Een ander project in de Waalhaven doen we op Pier 6. Daar hebben we een stuk terrein van maar liefst elf hectare compleet gereconstrueerd. Hier heeft GMB een 55 centimeter dikke CTB-funderingslaag aangebracht. Daarbovenop brengt Versluys Groep een drielaags asfaltconstructie aan van zestien centimeter.’
GMB-uitvoerder Koen Paulen werkt al veertig jaar in de haven. ‘Het is hier inderdaad ‘niet lullen maar poetsen’, zegt hij. ‘Klanttevredenheid staat altijd voorop, dus we maken onze beloften aan de klant waar en soms doen we het zelfs nog beter dan dat.’ Koens mede-uitvoerder Denny Ipskamp, die al vijfendertig jaar in de haven werkt, noemt meteen een goed voorbeeld: ‘Pier 6 is echt een fantastisch project vanwege de grootte. Hier waren we onlangs met een groot stuk terreinverharding acht maanden eerder klaar dan gepland. Dat de klant er nu al gebruik van maken, komt echt doordat we samen slim vooruitkijken. In dit geval ook samen met de terminalmanager, die precies weet wanneer er wel of geen schepen liggen. Zo laten we zien wat we waard zijn!’
De samenwerking tussen GMB en de Versluys Groep begon in 2014, toen Roeland Tieken GMB verliet om voor de Versluys Groep te gaan werken. Roeland: ‘Vanuit GMB Haven & industrie ben ik betrokken geweest bij de bouw van de APM Terminal op de Maasvlakte. Ik ken de haven dus goed en ik weet dat beide bedrijven dezelfde taal spreken. Dat is belangrijk hier, want opdrachtgevers willen snel kunnen schakelen. Er is geen tijd om onderlinge afspraken vast te leggen in dikke contracten, want vaak moet je meteen aan de slag. Wij zijn daarbij een onderaannemer van GMB en zowel GMB als de havenbedrijven moeten van ons op aan kunnen.’
Patrick van Wijngaarden, directeur bij de Versluys Groep is blij met de samenwerking: ‘Met de Versluys Groep zijn we gespecialiseerd in de hele keten van wegenbouw. We produceren en verwerken asfalt, frezen de verharding, brengen markeringen en coatings aan en we verzorgen ook de verkeersmaatregelen van infrastructurele werken tot en met evenementen. Onze opdrachtgevers zijn vooral provincies en gemeenten, maar we vinden het geweldig om ook in de haven te werken. Het klikte meteen met GMB. Ook wij zijn een familiebedrijf met veel aandacht voor duurzaamheid. We hebben nu bijvoorbeeld al vier elektrische walsen die tien uur kunnen draaien. Een leuke toevalligheid is dat wij dit jaar ook een jubileum hebben. We bestaan namelijk 125 jaar.’
De heren zien de samenwerking tussen GMB en de Versluys Groep gerust nog vele jubilea duren. Koen: ‘Er is werk zat, want de haven groeit nog steeds. Bovendien zijn terreinen na zo’n twaalf jaar aan onderhoud toe.’ Wat Patrick betreft, heeft de samenwerking een stevige basis. ‘De manier waarop we open en eerlijk zijn naar elkaar, zoveel onderling vertrouwen, dat maak je maar met weinig relaties mee. Zeker niet op zulke grote projecten. Doordat we als een team samenwerken, met aandacht voor veiligheid en duurzaamheid, gaan we steeds voor maximale klanttevredenheid. Eigenlijk groeien we met elkaar en met klanten mee.’